הזוכים בתחרות "צל אביב-יפו"

נבחרו ההצעות הזוכות בתחרות לתכנון ועיצוב ההצללה בצמתים ברחבי העיר. יוזמה עירונית ראשונה מסוגה בישראל אשר נועדה לצמצם את תופעת החום העירוני.

בעיריית תל אביב ישנה תכנית להוסיף מקורות צל במרחב הציבורי ושיפור האקלים העירוני, זאת על מנת לעודד הליכה ברגל ורכיבה על אופניים  ולהפוך את העיר לירוקה יותר. מטרת התחרות הייתה למצוא פתרון לאתגר של הצללה בצמתים וקרנות הרחוב.

 

26 אדריכלים ומעצבים הגישו הצעות, מתוכן 11 הצעות עלו לשלב הגמר בו הוצגו ההצעות בפני ועדת שיפוט שכללה את אדריכל ומהנדס העיר, מנהל האגף לשיפור פני העיר, מנהל הרשות לאיכות הסביבה, נציגים של המשרד להגנת הסביבה ואת המועצה לבנייה ירוקה.

 

הצעות שנבחרו עמדו בקריטריונים של ישימות, בטיחות, אי הפרעה לתנועה, פתרון מגובש, שיקולי תחזוקה, פשטות, מופע האובייקט וכמה נפח הוא עתיד לתפוס במרחב.

 

בהמשך לפרסום בשבוע שעבר, על ההצעות שנבחרו ועברו לשלב מתקדם של התחרות, פרסמה עיריית ת"א את הזוכים במקומות הראשונים בתחרות.

 

ההצעות הזוכות:

 

מקום ראשון עם פרס של 8,000 ₪  - "ANANA" - מערכת מודולרית עם אלמנטים מתנפחים בגז הליום שמרחפים באוויר.

צוות הפרויקט:  פרי דוידוביץ אדריכלים בשיתוף עם סטודיו בר דוידוביץ לעיצוב מוצר ו- ד.מ.ר משרד תכנון ופיתוח לתכנון ערים.

 

 

בשעות החשיכה הופכת ANANA לפלטפורמה של אמנות, מצע לווידאו ארט או מיתוג עם פוטנציאל כלכלי למימון הפרויקט. 

 

מקום שני עם פרס של 5,000 ₪ - "בריז אביב" - מערכת מודולרית המותאמת לפי גודל הצומת, עם ערך מוסף של מסך אוויר הנושב על הולכי הרגל שממתינים לרמזור ומאפשר להם מעט הפוגה מעומס החום העירוני.

צוות הפרויקט: אדריכל אייל גבירצמן, אדריכל נועה רונן, אדריכלית דלית איטקין, אדריכל
יוסי קמיר, יועץ טכנולוגי מומחה לפיתוח מודלים ראשוניים.

 

 

מקום שלישי עם פרס של 2,000 ₪ - נבחרו שני פרויקטים:

 

"קרוטה"  - אלמנט הצללה עם מערכת סוככים שנפתחת ונסגרת בצורה מרתקת ודינמית. המערכת מופעלת על בסיס אנרגיה סולארית אשר תשמש להנעה של הסוככים, לתאורת לילה וכמקור אנרגיה לאינטראקציה עם עוברי אורח.

צוות הפרויקט : ד"ר יעל הלפמן כהן, מנכ"ל ארגון הביומימיקרי הישראלי, אלירן, מהנדס מכונות, מומחה לפיתוח מוצרים, אדר' מלאני סמסון, ד"ר סעדיה סטרנברג, אמן אוריגמי, אלה אנטוניה חסין, סטודנטית לארכיטקטורה, טכניון, רועי יוסיפוף, סטודנט לארכיטקטורה, טכניון, תמר וילנאי, סטודנטית לארכיטקטורה, טכניון, עמרי קייזר, מעצב תעשייתי

 

 

 

"חזרה לשורשים" - מערכת הצללה שתצל באופן אפקטיבי את הצומת תוך שימוש מצומצם בשטח (טביעת רגל מינימלית) ושמירה על הסדרי התנועה הקיימים. המערכת מוגדרת עד לרמה של הפרט וההנדסה ומתוכננת באופן שיכול לקבל שינויים לצורך טיוב והמשך עבודה.

האלמנט מתוכנן בטכנולוגיות תכנון פרמטריות, תוך שימוש אינטגרלי בכלי ניתוח אקלים ואלגוריתם טיוב ואופטימיזציה. המערכת מורכבת מאלמנטים מודולריים המאפשרים חיסכון ביצירת חלקי המערכת והרכבתם בשטח.

צוות הפרויקט: אדריכל רועי טמיר

 

 

 

 

רון חולדאי, ראש עיריית ת"א- יפו:

העירייה נותנת תשומת לב מיוחדת ומשקיעה רבות במרחב הציבורי בעיר, במטרה להפוך אותו למרחב איכותי ומזמין. אנו נאלצים להתמודד בין היתר עם האתגר הנובע מהאקלים הישראלי החם, השמש הקופחת ברוב ימות השנה. לכן אנו שואפים לייצר כמה שיותר מרחבים מוצלים ברחבי העיר, אשר יאפשרו שימוש ושהייה ברחובות, גם בימים החמים יותר.

 

חזון העירייה הוא לייצר פתרון הצללה לכמה שיותר מרחבים ציבוריים, לכן הוכנה תוכנית עירונית אשר כוללת שיפור ההצללה ברחבי העיר ובמסגרתה אפשרנו לאדריכלים ומעצבים צעירים לתכנן ולעצב מתקני הצללה בצמתים וקרנות הרחוב.